50+ csoport 2023.09.26. egri kirándulás beszámolója

Az 50 + csoport kirándulása

EGER,

2023. szeptember 26., kedd

Kicsi, de lelkes csoportunk (11 fő) a MÁV Interrégió vonattal indult reggel Debrecen vasútállomásról 6.59-kor, Egerbe 9.27-kor érkeztünk. Fél óra séta után az Érsekkerten keresztül érkeztünk a belvárosba, ahol első utunk az Egri Bazilikába vezetett.

Az Egri Bazilika, melynek védőszentje: Szent János apostol-evangélista és Szent Mihály főangyal, hazánk második legnagyobb temploma. Pyrker János László érsek, pátriárka építette Hild József tervei alapján, klasszicista stílusban 1831-és 1836 között. A főbejárathoz széles, kétszakaszos lépcsősoron jutunk el, mely a korinthoszi oszlopok által tartott timpanon alatt található. Itt olvasható a betérő számára a felszólítás: JERTEK, IMÁDJUK AZ URAT!

A bazilikában imádkoztunk az 50+ csoport tagjaiéért, a betegeinkért és azokért, akik valamilyen okból nem tudtak részt venni a kiránduláson.Megcsodáltuk a már felújított, restaurált oltárképeket, felújított épületrészeket, elénekeltük a Boldogasszony anyánk című himnuszunkat. Ezt meghallva a bazilika egyik papja kijött szíves köszöntésünkre.

Ezután átsétáltunk az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem főépületébe, a Líceumba, ahol a Főegyházmegyei Könyvtár is található, melyet egy kedves idegenvezető hölgy mutatott be nekünk. A könyvtárat 1793-ban alapította Eszterházy Károly. Mára a könyvtár teljes gyűjteménye 170 ezer kötet.

Ebben az épületben található a Csillagvizsgáló és Tudományos Élményközpont is. Az épület 9 emeletes, 315 lépcső vezet a torony csúcsára, ahol a legizgalmasabb attrakció, a Camera obscura található. A csillagásztorony, a Specula,1776-tól kezdte meg működését.
A megfigyeléseket a hatodik emeleti megfigyelőtermekből, a kupolából, illetve a teraszról végezték. Hell Miksa, bécsi származású magyar csillagász szerezte be az eszközöket Európa legjobban felszerelt csillagászműhelyeiből.

A Panoráma teraszról lélegzetelállító a kilátás. Fantasztikus kilátás, látvány fogadott bennünket a gyönyörű őszi napsütésben. Becsapós, hogy bár "csak" a 8. emeleten vagyunk, az impozáns belmagasság miatt már 44 méterrel állunk az utca szintje fölött! A teraszról teljes 360 fokban körbe tudtunk nézni a város fölött.

Az Érseki Palota kertjében elfogyasztottuk az otthonról hozott ebédünket.

14 órától idegenvezetővel megnéztük az Érseki Palota kiállításait, sok érdekességet és kulisszatitkokat hallottunk. A kiállításon a püspökök, érsekek életének mindennapjaiba tekinthetünk bele, akik az egyházszervezői tevékenységeken túl különböző építészeti megbízásokat adtak, és a képzőművészeteket is támogatták az évszázadok során. Ezeknek tanújeleit fedezhetjük fel a tárlaton. A szentmiséhez vagy ünnepekhez kapcsolódó tárgyak szintén összetett vezetői szerepük egy másik oldalát mutatják be. Megcsodáltuk többek között a madaras teremet és az érseki magánkápolnát is.

Mielőtt elindultunk a vasútállomásra, körbejártuk a Dobó István teret, majd lassan, finom fagylalttal a kezünkben, sétálva búcsúztunk el Eger városától. Az Érsekkerten keresztül sétálva gyönyörködtünk az őszi napsütésben, kicsit fáradtan, de sok szép élménnyel gazdagodva ültünk vonatra, ahol, mint reggel is, a zsolozsma imájával adtunk hálát a Jóistennek egymásért és e szép napért.

Plósz Bertalanné Anikó

© 2020 A debreceni Szent László Domonkos Plébánia ideiglenes weboldala. Minden jog fenntartva.